A A A

JAN PAWEŁ II NA ZNACZKACH POCZTOWYCH ŚWIATA


Od wtorku 8 kwietnia zapraszamy na wystawę czasową „Papież Pielgrzym. Jan Paweł II na znaczkach pocztowych świata”. Obiekty pochodzą ze zbiorów ks. prof. Waldemara Chrostowskiego. Aranżację plastyczną wykonał Wojciech Neubart. 
Wstęp na wystawę jest darmowy. Można ją zwiedzać od wtorku do soboty w godzinach 12:00 – 19:00, a w niedzielę od 9:00 – 19:00. Wystawa zlokalizowana jest w holu głównym Muzeum „Pamięć i Tożsamość” w Toruniu.

Zapraszamy do zapoznania się z informacjami o wystawie:

Filatelistyczny zbiór papaliów, prezentowany tutaj w obszernym wyborze ponad 800 znaczków, to wyjątkowe źródło dokumentujące pontyfikat św. Jana Pawła II. Stanowi nie tylko odbicie papieskich podróży apostolskich i fascynacji jego osobą, nauczaniem i misją, ale także rysujących się w tle polskich i światowych przemian w życiu społeczno-politycznym, kulturowym i eklezjalnym. Jak zauważył ks. prof. Waldemar Chrostowski, z którego pasji badawczej i kolekcjonerskiej zrodziła się niniejsza wystawa: „Żaden człowiek w historii ludzkości i całej historii poczty nie doczekał się tylu wydań i takiej liczby emisji, liczby znaczków, jak Jan Paweł II”.

Prezentacja znaczków pocztowych obejmuje w układzie chronologicznym okres od początku pontyfikatu do roku 2003. Emisje, wydane tylko przez oficjalnie uznane zarządy pocztowe, pochodzą łącznie z 98 krajów. Wystawę otwiera „Sede Vacante” Watykanu z 12 października 1978 roku, a także pierwsze znaczki związane z intronizacją nowego Papieża wydane przez Gabon i z wizytami na Dominikanie oraz w Polsce w 1979 r. Pod względem ilościowym zdecydowanie przeważają znaczki emitowane przez Watykan, bogato reprezentowane są również egzemplarze z Belize, Boliwii, Chile, Ekwadoru, Filipin, Paragwaju, Peru, Polski, San Marino, Wenezueli i Zairu (obecnie Demokratyczna Republika Konga).

Obok walorów artystycznych uwagę zwraca także ikonografia obiektów przepełniona motywami, symboliką papieską i bogactwem treści. Najczęściej wykorzystywanym był portret Jana Pawła II, w popiersiu lub całopostaciowy, z krzyżem pasterskim i charakterystycznym gestem błogosławieństwa wiernych. Ciekawe znaczeniowo było ukazywanie Papieża Polaka w kontekście pontyfikatów XX wieku. Bardzo wymowna pod tym względem była emisja z żałobnymi portretami Pawła VI i Jana Pawła I, wydana przez Gabon, która notabene zapoczątkowała trwający do czasów obecnych światowy fenomen filatelistyczny. Często sięgano również po treści teologiczne, co zapoczątkowała poczta Watykanu, na przykład ukazując Jana Pawła II z herbem Papieża i reprodukcją rzeźby z frontonu Bazyliki św. Piotra, która przedstawia spotkanie Chrystusa z Piotrem i gest przekazania kluczy, symbolizujących władzę papieską. Popularnym źródłem inspiracji dla projektantów były także pielgrzymki i zwykle przedstawiano najważniejsze momenty, spotkania i wydarzenia, często w bardzo oryginalnej formie. Nawiązywano również do licznie przeprowadzanych procesów beatyfikacyjnych i kanonizacyjnych, gdzie ukazywano Jana Pawła II w kontekście sylwetek świętych Kościoła katolickiego. Nie pomijano także wątków maryjnych (zwłaszcza w późniejszym okresie, gdy papieski kult NMP stał się wyraźnie dostrzegalny) oraz dyplomatycznych i politycznych. Te ostatnie zajmują osobne miejsce wśród emisji walorów pocztowych. W zdecydowanej większości wyobrażają Ojca Świętego z przywódcami państw i szefami rządów, co było wyrazem wzmocnienia pozycji Stolicy Apostolskiej na arenie międzynarodowej w czasie jego pontyfikatu.

Na zakończenie warto zwrócić uwagę, mając świadomość jak doskonałym nośnikiem treści są znaczki pocztowe, że wiele państw traktowało emisje papieskie jako okazję do zaprezentowania własnego kraju. Chętnie zatem przedstawiano miejsca związane z kultem wiary, zwłaszcza te, które Jan Paweł II odwiedził na szlakach swojego pielgrzymowania. Łączono je z prezentacją miast, zabytków i dziedzictwa kulturowego, a także miejscami mającymi szczególne znaczenie historyczne. Przykładem niech będą pierwsze papieskie emisje Poczty Polskiej, gdzie portrety Papieża sporządzono na tle bazyliki Mariackiej w Krakowie, Pomnika Męczeństwa Narodów w Oświęcimiu-Brzezińce i odbudowanej po wojnie katedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie.

JAN PAWEŁ II NA ZNACZKACH POCZTOWYCH ŚWIATA


Od wtorku 8 kwietnia zapraszamy na wystawę czasową „Papież Pielgrzym. Jan Paweł II na znaczkach pocztowych świata”. Obiekty pochodzą ze zbiorów ks. prof. Waldemara Chrostowskiego. Aranżację plastyczną wykonał Wojciech Neubart. 
Wstęp na wystawę jest darmowy. Można ją zwiedzać od wtorku do soboty w godzinach 12:00 – 19:00, a w niedzielę od 9:00 – 19:00. Wystawa zlokalizowana jest w holu głównym Muzeum „Pamięć i Tożsamość” w Toruniu.

Zapraszamy do zapoznania się z informacjami o wystawie:

Filatelistyczny zbiór papaliów, prezentowany tutaj w obszernym wyborze ponad 800 znaczków, to wyjątkowe źródło dokumentujące pontyfikat św. Jana Pawła II. Stanowi nie tylko odbicie papieskich podróży apostolskich i fascynacji jego osobą, nauczaniem i misją, ale także rysujących się w tle polskich i światowych przemian w życiu społeczno-politycznym, kulturowym i eklezjalnym. Jak zauważył ks. prof. Waldemar Chrostowski, z którego pasji badawczej i kolekcjonerskiej zrodziła się niniejsza wystawa: „Żaden człowiek w historii ludzkości i całej historii poczty nie doczekał się tylu wydań i takiej liczby emisji, liczby znaczków, jak Jan Paweł II”.

Prezentacja znaczków pocztowych obejmuje w układzie chronologicznym okres od początku pontyfikatu do roku 2003. Emisje, wydane tylko przez oficjalnie uznane zarządy pocztowe, pochodzą łącznie z 98 krajów. Wystawę otwiera „Sede Vacante” Watykanu z 12 października 1978 roku, a także pierwsze znaczki związane z intronizacją nowego Papieża wydane przez Gabon i z wizytami na Dominikanie oraz w Polsce w 1979 r. Pod względem ilościowym zdecydowanie przeważają znaczki emitowane przez Watykan, bogato reprezentowane są również egzemplarze z Belize, Boliwii, Chile, Ekwadoru, Filipin, Paragwaju, Peru, Polski, San Marino, Wenezueli i Zairu (obecnie Demokratyczna Republika Konga).

Obok walorów artystycznych uwagę zwraca także ikonografia obiektów przepełniona motywami, symboliką papieską i bogactwem treści. Najczęściej wykorzystywanym był portret Jana Pawła II, w popiersiu lub całopostaciowy, z krzyżem pasterskim i charakterystycznym gestem błogosławieństwa wiernych. Ciekawe znaczeniowo było ukazywanie Papieża Polaka w kontekście pontyfikatów XX wieku. Bardzo wymowna pod tym względem była emisja z żałobnymi portretami Pawła VI i Jana Pawła I, wydana przez Gabon, która notabene zapoczątkowała trwający do czasów obecnych światowy fenomen filatelistyczny. Często sięgano również po treści teologiczne, co zapoczątkowała poczta Watykanu, na przykład ukazując Jana Pawła II z herbem Papieża i reprodukcją rzeźby z frontonu Bazyliki św. Piotra, która przedstawia spotkanie Chrystusa z Piotrem i gest przekazania kluczy, symbolizujących władzę papieską. Popularnym źródłem inspiracji dla projektantów były także pielgrzymki i zwykle przedstawiano najważniejsze momenty, spotkania i wydarzenia, często w bardzo oryginalnej formie. Nawiązywano również do licznie przeprowadzanych procesów beatyfikacyjnych i kanonizacyjnych, gdzie ukazywano Jana Pawła II w kontekście sylwetek świętych Kościoła katolickiego. Nie pomijano także wątków maryjnych (zwłaszcza w późniejszym okresie, gdy papieski kult NMP stał się wyraźnie dostrzegalny) oraz dyplomatycznych i politycznych. Te ostatnie zajmują osobne miejsce wśród emisji walorów pocztowych. W zdecydowanej większości wyobrażają Ojca Świętego z przywódcami państw i szefami rządów, co było wyrazem wzmocnienia pozycji Stolicy Apostolskiej na arenie międzynarodowej w czasie jego pontyfikatu.

Na zakończenie warto zwrócić uwagę, mając świadomość jak doskonałym nośnikiem treści są znaczki pocztowe, że wiele państw traktowało emisje papieskie jako okazję do zaprezentowania własnego kraju. Chętnie zatem przedstawiano miejsca związane z kultem wiary, zwłaszcza te, które Jan Paweł II odwiedził na szlakach swojego pielgrzymowania. Łączono je z prezentacją miast, zabytków i dziedzictwa kulturowego, a także miejscami mającymi szczególne znaczenie historyczne. Przykładem niech będą pierwsze papieskie emisje Poczty Polskiej, gdzie portrety Papieża sporządzono na tle bazyliki Mariackiej w Krakowie, Pomnika Męczeństwa Narodów w Oświęcimiu-Brzezińce i odbudowanej po wojnie katedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie.

Pozostałe aktualności