85 artystów z całej Polski. Dzieła sztuki współczesnej w różnych technikach artystycznych – malarskich, rysunkowych, graficznych, fotograficznych, rzeźbiarskich i multimedialnych. W Muzeum Pamięć i Tożsamość im. Jana Pawła II (w organizacji) w Toruniu wyjątkowa wystawa “Wyszyński. Pater Patriae”, poświęcona Prymasowi Tysiąclecia, błogosławionemu Kardynałowi Stefanowi Wyszyńskiemu. We wtorek, 2 lipca o 18:00 odbędzie się jej wernisaż. Od środy aż do 19 września wystawę będzie można zwiedzać codziennie, za wyjątkiem poniedziałków w budynku Muzeum. Wstęp na wystawę będzie bezpłatny.
“Wyszyński. Pater Patriae”, to łącznie sto dwadzieścia sześć dzieł, autorstwa osiemdziesięciu pięciu polskich artystów. Wielu z nich to profesorowie wyższych uczelni i uznani twórcy sztuk wizualnych. W toruńskim muzeum będzie można zobaczyć ponad osiemdziesiąt dzieł w różnych technikach. Większość powstała z myślą o wystawie, planowanej jako wydarzenie towarzyszące niedawnej beatyfikacji Prymasa Tysiąclecia. Pomysłodawcami i kuratorami wystawy są śp. prof. dr hab. Mirosława Rochecka oraz ks. prof. dr hab. Dariusz Kotecki.
Wystawa, swoim artystycznym przekazem wpisuje się, doskonale w bieżące wydarzenia, rozgrywające się w Polsce i na świecie. Tak, jak ponadczasowe i uniwersalne okazało się być nauczanie, płynące z słów błogosławionego kardynała Wyszyńskiego. Chodzi, m.in. o toczącą się za naszymi granicami wojnę na Ukrainie. “W obronie swojej ojczyzny walczą ojcowie, mężowie i młode kobiety. Polacy udzielają humanitarnej pomocy uchodźcom, karmią, przyjmują pod swoje dachy, udzielają pomocy medycznej, (…) wspierają, rozumieją, upominają się o pomoc zachodnich decydentów. Tak dyktują im ukształtowane „po polsku” serca. Trwa nowa „Krucjata Miłości” przeciwko rozpętanej przez Rosję barbarzyńskiej wojnie na Ukrainie” – podkreślają kuratorzy wystawy, która wcześniej gościła, m.in. w Poznaniu, Rzeszowie, Lublinie, czy na Jasnej Górze w Częstochowie. W sumie prezentowana była do tej pory w jedenastu galeriach i muzeach w całej Polsce. Toruń jest ostatnim miejscem na mapie tej wyjątkowej, artystycznej “pielgrzymki”. Nie była ona przypadkowa, co podkreślają jej twórcy. “„Zakładając koncepcję cyklu wystawienniczego, chcemy nawiązać do trasy uwięzienia prymasa Wyszyńskiego oraz do zainicjowanych przez niego peregrynacji jasnogórskiego wizerunku Matki Bożej” – dodają.
Do tego wydarzenia nawiązują, prezentowane na wystawie rysunki prof. Zdzisława Wiatra, czy prezentowana fotografia artystyczna “Trudno nie wierzyć w nic”, autorstwa Janusza Sytka. Sam artysta podkreśla, że historia ‘Procesji Pustych Ram’ jest tak nieprawdopodobna, że gdyby nie wydarzyła się naprawdę, trudno byłoby wymyślić równie mocny przekaz woli wierzących Polaków i bezskuteczności bezsensownych zabiegów Komunistów. Po aresztach peregrynującej kopii obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej w czerwcu 1966 roku powstała idea kontynuacji peregrynacji mimo wszystko, także mimo komunistycznych aresztów obrazu. ‘Procesje Pustych Ram’ trwały aż do 1972 roku – mówi Janusz Sytek – puste ramy peregrynujące po Polsce w Narodowej Nowennie, zaproponowanej Narodowi przez Kardynała Wyszyńskiego w związku z obchodami 1000-lecia Chrztu Polski, robiły ogromne wrażenie na wiernych uczestniczących w procesjach.
Przemawiającym, równie wyraziście do świadomości odbiorców jest obraz “Droga Wielkiego Piątku”, autorstwa prof. Kazimierza Rocheckiego, nawiązujące bezpośrednio do słów Prymasa Tysiąclecia, wypowiedzianych na kilka dni przed śmiercią, po przyjęciu sakramentu namaszczenia chorych: “…moja droga była zawsze drogą Wielkiego Piątku na przestrzeni tych trzydziestu pięciu lat służby w biskupstwie. Jestem za nią bardzo Bogu wdzięczny.” Artysta, jak mówi, miał te słowa, tworząc obraz. W 16 częściach mojej pracy nawiązałem do ascetycznej Drogi Krzyżowej z celi prymasa w Rywałdzie i Zapisków więziennych – mówi – Portret z dzieciństwa Stefana, rozpoczynający układ odwzorowanych odręcznie, wypisanych przez kardynała na ścianie 14 stacji drogi krzyżowej w Rywałdzie i zamykający portret bł. kardynała Stefana Wyszyńskiego, miał podkreślić jego gorliwą wiarę, mocne oddanie się w służbie Jezusowi i decyzję przyjęcia w swojej posłudze na siebie krzyża bez względu na konsekwencje – mówi prof. Kazimierz Rochecki. Jak dodaje przedstawiony w tle portretu kardynała wizerunek Matki Bożej i symbolika użytych kolorów podkreślają miłość do Matki Bożej i jego jej umiłowanie. Rozmyta forma wizerunku Matki Bożej to głos do nas, byśmy nie tracili wiary, nawet, jeżeli nasza ostrość widzenia i wiary zatarły się i uległy rozmyciu. – dodaje.
Podobnie symboliczne jest dzieło, nieżyjącej już kurator wystawy, prof. Mirosławy Rocheckiej. Mowa o “Nowej Nowennie”. “Mój obraz jest modlitwą o czas przemiany sumień i serc, niedoskonałą, pełną potknięć i rozproszeń, lecz zanurzoną w błękicie płaszcza Świętej Bożej Rodzicielki” – mówiła artystka, która przyszła na świat w 1960 roku, w trzecim roku Wielkiej Nowenny. W momencie uroczystych obchodów Tysiąclecia Chrztu Polski i złożonych, ponownie przez prymasa Wyszyńskiego Jasnogórskich Ślubów Narodu Polskiego miała sześć lat. Jak podkreślała – wydarzenie to przeżyła w parafialnym kościele na Mazowszu. “Czułam, będąc dzieckiem, że dzieje się coś bardzo ważnego i wyjątkowego, to wydarzenie zakodowało w mojej świadomości fakt, że Polska od początku była i jest chrześcijańska – mówiła zmarła niedawno prof. Rochecka – wtedy też dowiedziałam się, że Polska ma swoją Królową i jest nią Matka Boża, byłam tym zachwycona i trwam w tym przekonaniu.” Jak dodała czekała na beatyfikację Prymasa Tysiąclecia od momentu jego śmierci, będąc przekonaną o heroiczności jego cnót.
Profesor Mirosława Rochecka zmarła w kwietniu tego roku po długiej chorobie. Cały cykl wystaw trwający nieco ponad dwa lata – okazał się dla mojej żony czasem choroby i cierpienia – swoistą drogą krzyżową, która jej towarzyszyła od pierwszej wystawy w Muzeum Diecezjalnym we Włocławku, kiedy to zachorowała, przez kolejne – do tej ostatniej, która odbyła się w Bastionie Św. Rocha na Jasnej Górze w Częstochowie, która była też dla niej ostatnią w życiu – dzieli się swą refleksją prof. Kazimierz Rochecki, mąż zmarłej kurator wystawy.
Należy dodać, że część wystawy Wyszyński Pater Patriae – nieco ponad 30 prac dwudziestu autorów prezentowana równolegle w Muzeum Diecezjalnym w Toruniu. Wystawa w Muzeum Diecezjalnym i w Muzeum Pamięć i Tożsamość nie była planowana – ale moja małżonka na pewno cieszy się z niej – cieszy się, że przy okazji wydarzenia artystycznego jest propagowana osoba bł. Stefana Wyszyńskiego” – dodaje prof. Rochecki.
Celem wystawy ma być dotarcie do szerokiego odbiorcy z przesłaniami i nauczaniem kardynała Stefana Wyszyńskiego. Przesłaniem, wyrażonym nie wprost, ale za pomocą wizji artystycznej kreacji.
Wernisaż wystawy “Wyszyński. Pater Patriae” odbędzie się we wtorek w Muzeum Pamięć i Tożsamość przy Drodze Starotoruńskiej 1a, o godzinie 18:00. Od środy wystawa będzie dostępna dla szerokiej publiczności. Czynna będzie od wtorku do soboty, od 12 do 19. W niedzielę od 9 do 19. Współorganizatorami wystawy są Stowarzyszenie Przyjaciół Sztuk Pięknych UMK oraz Muzeum „Pamięć i Tożsamość” im. św. Jana Pawła II (w organizacji) w Toruniu.